Monday 29 October 2012

Kepentingan Bahasa

Sejak berabad manusia mengiktirafkan bahasa sebagai media komunikasi antara manusia yang penting. Tidak dikira di mana sahaja kita berada, bahasa merupakan alat perantara bagi kita untuk menyampaikan perasaan atau pemikiran dalam bentuk tulisan, lisan atau isyarat. Oleh itu kemahiran berbahasa perlu dipelajari, dan bukan berserah kepada kudrat semula jadi.


Hal ini mengakibatkan banyak idea yang jitu, bernas dan baik kadang-kadang ditolak atau diabaikan begitu sahaja kerana tidak dapatberkomunikasi dengan menggunakan bahasa yang betul, jelas dan meyakinkan. Sebaliknya, idea yang sederhana dan kurang bermutu kadang-kadang diterima dan diguna pakai kerana dapat disampaikan dengan bahasa yang bermutu.



Oleh yang demikian, jangan pandang remeh dalam penggunaan bahasa bagi menghasilkan komunikasi berkesan. Belajar dan belajarlah menguasai bahasa kita sebaik-baiknya, di samping memperluaskan penguasaan kita dalam bahasa-bahasa asing. Lebih banyak bahasa kita dapat kuasai, lebih  luasnya perhubungan kita dan lagi bermutu komunikasi kita sesama insan.




4 comments:

  1. Terima kasih atas perkongsian maklumat yang bermanfaat. Teruskan usaha.^^

    ReplyDelete
  2. Bagus,menambah pengetahuan saya.

    ReplyDelete
  3. terima kasih atas perkongsian cikgu yang menarik.

    ReplyDelete